Flipped learning.
Ifølge Holmboe og Hachmann er flipped learning et syn på hvordan undervisning med digitale medier kan understøtte og fremme den enkelte elevs læring. Dette skal gøres ud fra tilvalg af didaktiske og pædagogiske metoder.
Holmboe og Hachmann: "Flipped learning kan være den metode eller filosofi, som bevirker at du som underviser på en overskuelig måde kan omfavne den forandring som fremtidens samfund fordrer i forhold til samarbejde, kollaboration, diskussion og aktiv læring både med og uden teknologi."
http://flippedlearning.dk/
Jeg underviser i forskellige fag. Erhvervsfag er en introduktion til mange forskellige emner af samfundsmæssig og faglig art. Derudover underviser jeg i erhvervsøkonomi, hvor det ofte er gennemgang af teori og løsning af opgaver.
I erhvervsøkonomi beder jeg eleverne læse om stoffet hjemme, holder et oplæg for klassen og derefter arbejder eleverne med opgaver. Da jeg ikke altid mestrer begrænsningens kunst, bliver mine oplæg for lange og eleverne mister motivationen. Ved at flippe undervisningen, så eleverne kunne vælge om de ville læse stoffet eller se små (men mange 😏) videoer, kunne vi gå igang med opgaver med det samme. Det er oftest vha. løsning af konkrete opgaver, eleverne opnår den egentlige forståelse for teorien. Jeg kunne også indspille løsning af konkrete opgaver, da løsning af nogle af opgaverne kan være ret kompliceret. Derved kunne eleven selv løse opgaven samtidig med, men i elevens eget tempo.
Fordele og ulemper ved video http://flippedlearning.dk/video-fordele-og-ulemper/ |
Filmene bør være didaktiserede, så de passer til mine elever og deres læringsmål for at eleven opnår det optimale udbytte af den.
Flipped kunne videreudvikles, så det var eleverne der skulle lave videoerne - eks. i forbindelse med repetition eller i stedet for en afleveringsopgave. Derved kunne der være flere film om det samme emne (mit og elevens) og det kunne måske give en bedre forståelse for brugeren af filmen. Dette ville nok kræve, at jeg lavede en video om hvordan man laver en video for at stilladsere opgaven, så den blev løst korrekt. Mine elever har, som udgangspunkt, ikke problemer med at anvende it, men mange har problemer med at bruge den rigtige læringsstrategi og få svaret fyldsgørende på opgaven. Ved at bryde opgaven ned i delelementer kunne det hjælpe eleverne til en bedre løsning af denne.
Jeg har tidligere flipped undervisningen, så eleverne kunne tilgå opgaver hjemmefra og derfor ikke være til stede på skolen. Dog med begrænset succes, da der var for mange der ikke fik udnyttet deres tid hjemme til løsning af opgaver. Flipped learning opfordrer pga. elevcentreringen til, at man skal vurdere det enkelte forløb ud fra elevernes forudsætninger og derfor vil jeg ikke afskrive denne metode i fremtiden.
I forbindelse med eksamen og i det daglige arbejde opfordrer jeg eleverne til at løse opgaverne sammen og forhåbentlig via kollaboration frem for kooperation. De skal aflevere individuelle opgaver, men må gerne arbejde sammen om løsningen. Denne kooperation kunne evt. trænes ved at få eleverne til at sætte ord på hvordan de søger efter hjælp i deres bøger og hvorfor de eks. analyserer tallene som de gør. Ved at sætte ord på deres metoder får de en ekstra træning i at forklare med fagudtryk ift. eksamen
I erhvervsfag flipper vi allerede undervisningen vha. moodle. Her lægger vi teori ind i form af videoer der ikke er didaktiserede, da det ofte handler om mere generelle emner. Der er oftest ingen forberedelse til faget, så det er mere for at støtte dem i undervisningen.
Kommentarer
Send en kommentar