Gå videre til hovedindholdet

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier

Opgaven lød: 

1.Overvej en udfordring eller et potentiale i din undervisning, som du ønsker at arbejde med.
2.Beskriv dit design/forløb:
1.Med baggrund og introduktion
2.Med didaktiske overvejelser
3.Med hvilke teknologier du vil anvende/inddrage
3.Dokumenter med MindMeister
4.Beskriv som et blogindlæg
1.Indsæt dit mindmap i dit blogindlæg


Baggrund og introduktion


SIMU butik er et program, hvor eleverne skal opbygge og åbne deres egen butik. 
Programmet "Simulerer virkeligheden i detailbranchen. I små grupper driver eleverne sammen en virtuel butik. Som butikschefer og afdelingsledere står de for varesortiment, butiksindretning, kampagner, indkøb, økonomi og meget mere."
Mit udgangspunkt: Jeg vil gerne hjælpe eleverne med at få opbygget og gennemført SIMU ved brug af digitale teknologier. Grundlaget for denne problemstilling er, at jeg ikke synes hverken undervisere eller elever har fået det optimale ud af vores SIMU forløb tidligere og jeg tror det skyldes manglende overblik.Det er min overbevisning, at for mange elever får ikke det optimale udbytte ud af SIMU projektet, fordi deres grundlæggende viden om funktionerne og opgaverne i SIMU ikke er stor nok til at løse opgaverne. Derudover er lærernes kendskab til SIMU er ikke optimalt. Det manglende kendskab giver et manglende overblik og manglende strukturering for eleverne. Vi har tilgået forløbet på forskellige måder tidligere - nogle gange har eleverne prøvet sig frem med støtte og instruktion fra underviseren. Andre gange gennemgår underviseren opbygningen af butikken på projekteren og eleverne gør det samtidigt.
For at få et overblik over hvordan jeg skulle løse denne opgave lavet jeg et mindmap vha. mindmeister.com Mindmappet blev senere mere omfattende og vises senere






Jeg vil gerne har et konkurrenceelement ind i forløbet i langt højere grad end vi tidligere har gjort. Hvordan skal dette organiseres?



Didaktiske overvejelser



Figur 4 Den edidaktiske overvejelsesmodel (evidencenter)
Jeg brugte den e-didaktiske overvejelsesmodel til at strukturere undervisningen. Den edidaktiske overvejelsesmodel, bruges til at give et overblik over undervisningen ud fra forløbets mål, elevernes og underviserens forudsætninger, samt overvejelser om læringens form og organisering. Underviserne kan vurdere egne kompetencer vha. det digitale kompetencehjul mitdigitalekompetencehjul. Derved kan man få et overblik over hvilke områder man ikke er digital kompetent i. Modellen rammesætter de overvejelser, man som underviser bør gøre sig i planlægningen, gennemførelsen og evaluering af e-læring forløb under hensyntagen til underviserens tilgang. ​


Det digitale kompetencehjul (Center for digital dannelse)

Målet:

At give eleverne et indblik i arbejdsgangene i en butik. Læringsmål: Her bør man se på bekendtgørelsen.



Forudsætninger: 

Nogle elever har svært ved at "læse og forstå". Måske er visuelle tutorials bedre egnet. Deres IT kundskaber bør være gode nok til at kunne gennemføre forløbet. Elevernes viden om arbejdet i en butik er meget forskellig. Nogle har kendskab til de daglige rutiner i en butik ud fra deres fritidsjob, mens andre ikke har. Mange af opgaverne i SIMU er der dog ingen af eleverne der har kendskab til.   
Underviserne har evnerne til og muligheder for at sætte sig ind i forløbet, men mangler hjælp til at strukturere dette.


Organisering:

Her bør man lave en detaljeret plan over alt det der skal arbejdes med i løbet af de 3 uger vi arbejder med SIMU. Dette bør indeholde en tidsplan (hvornår skal butikken senest åbnes, mm.), overblik over opgaver incl. deadlines, hvad skal konkurrencen indeholde. Hvad er kriterierne og hvor ofte opdateres ranglisten, mm. 


Form og elementer:

Den instruktivistiske e-læringsform (via gennemgang på projekter)
Den socialkonstruktivistiske e-læringsform (gruppearbejde omkring opbygning af butikken)


Evaluering:

Underviserne bør løbende evaluere om målene for forløbet nåes og om organisereingen bør ændres undervejs. Dette kaldes et evalueringsloop i den eDidaktiske model. Hvis målene ikke nåes bør underviserne se på hvad dette skyldes og derefter analysere sig frem til, hvad der skal ændres. 





Teknologier: 

De teknologier der skal anvendes er som udgangspunkt moodle som platform, da eleverne kender denne. Den er velegnet, da den hjælper underviserne med at strukturere forløbet og da den er et værktøj underviserne normalt anvender. Derudover synes jeg videoer hjælper eleverne med de manglende forudsætninger for at læse og forstå. Efterhånden som forløbet planlægges mere detaljeret, vil der sandsynligvis opstå et behov for andre teknologier. På SIMU.dk findes der eksempelvis videoer der evt. kan bruges i undervisningen: http://www.simu.dk/videoer




Kommentarer

  1. god at tage fat i et konkret forløb - som du didaktisk har tænkt igennem ved hjælp af den e- didaktiske overvejelsesmodel Du kan arbejde videre med dette forløb set i Flipped Learning perspektiv - på sigt kan du måske understøtte med flere digitiale teknologier og også forholde dig kritisk til om det kan lade sig gøre og om det giver bedre læring for elever - men et rigtigt godt udgangspunkt

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Indledende forberedelser og reflektioner

Da Aalborg Handelsskole bruger SIMU i skolepraktikken og i HGS besøgte jeg underviserne som inspiration/sparring til udviklingen af mit forløb.  SIMU er en virksomhed der sælger forskellige forløb til elever på erhvervsuddannelserne. Målet er at gøre forløbet praksisnær og at introducere eleverne til forskellige dele af hverdagen i en virksomhed. Der findes forskellige retninger, men vi har valgt Figur 1 SIMU butikken at arbejde med SIMU butik. På GF1 bruger vi, i erhvervsfag, 30 timer på dette, for at opnå bekendtgørelsens mål om: "Eleven lærer at koordinere de enkelte elementer i en simpel arbejdsproces. Eleven kan anvende anerkendte værktøjer - herunder it værktøjer til planlægning af arbejdsprocesser i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge i forhold til det erhvervsfaglige indhold i den enkelte fagretning. Eleven lærer at samarbejde med andre om løsning af praktiske opgaver samt at tilrettelægge egne arbejdsprocesser i samspil med flere parter. Eleven lærer endvide...

En relationsmodel for flipped learning

En relationsmodel for flipped learning At flippe undervisningen er et udtryk for at undervise vha. forskellige metoder og læringstrategier, der tilpasses ud fra eleverne og de faglige mål.  Relationsmodel for flipped learning Ifølge Holmboe og Hachmann er der 7 centrale områder, der er forbundne og relaterede. Disse bør berøres hver gang man flipper sin undervisning. Relationsmodellen for flipped learning er en dynamisk model, der kan give overblik over de enkelte elementer der påvirker undervisningen og mit udgangspunkt for strukturering af mit undervisningsforløb. I modellen er der en ring rundt om de 7 centrale områder. Denne ring kaldes den generiske cirkel og heri ”kan man udskifte indholdet. Her vil man kunne indsætte principper og designelementer, der tager udgangspunkt i den læringstilgang, man som lærer ønsker at iscenesætte.” (Holmboe og Hachmann, 2017, s. 51) Jeg har valgt et multimodalt læringsperspektiv. Den yderste cirkel indeholder evaluering, feed back...