Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier
Opgaven lød:
1.Overvej en udfordring eller et potentiale i din undervisning, som du ønsker at arbejde med.
2.Beskriv dit design/forløb:
1.Med
baggrund og introduktion
2.Med
didaktiske overvejelser
3.Med
hvilke teknologier
du vil anvende/inddrage
3.Dokumenter med MindMeister
4.Beskriv som et blogindlæg
1.Indsæt
dit mindmap i dit blogindlæg
Baggrund og introduktion

SIMU butik er et program, hvor eleverne skal opbygge og åbne deres egen butik.
Programmet "Simulerer virkeligheden i detailbranchen. I små grupper driver eleverne sammen en virtuel butik. Som butikschefer og afdelingsledere står de for varesortiment, butiksindretning, kampagner, indkøb, økonomi og meget mere."
Mit udgangspunkt: Jeg vil gerne hjælpe eleverne med at få opbygget og gennemført SIMU ved brug af digitale teknologier. Grundlaget for denne problemstilling er, at jeg ikke synes hverken undervisere eller elever har fået det optimale ud af vores SIMU forløb tidligere og jeg tror det skyldes manglende overblik.

For at få et overblik over hvordan jeg skulle løse denne opgave lavet jeg et mindmap vha. mindmeister.com Mindmappet blev senere mere omfattende og vises senere
Jeg vil gerne har et konkurrenceelement ind i forløbet i langt højere grad end vi tidligere har gjort. Hvordan skal dette organiseres?
Didaktiske overvejelser
![]() |
Figur 4 Den edidaktiske overvejelsesmodel (evidencenter) |
Det digitale kompetencehjul (Center for digital dannelse) |
Målet:
At give eleverne et indblik i arbejdsgangene i en butik. Læringsmål: Her bør man se på bekendtgørelsen.
Forudsætninger:
Nogle elever har svært ved at "læse og forstå". Måske er visuelle tutorials bedre egnet. Deres IT kundskaber bør være gode nok til at kunne gennemføre forløbet. Elevernes viden om arbejdet i en butik er meget forskellig. Nogle har kendskab til de daglige rutiner i en butik ud fra deres fritidsjob, mens andre ikke har. Mange af opgaverne i SIMU er der dog ingen af eleverne der har kendskab til.
Underviserne har evnerne til og muligheder for at sætte sig ind i forløbet, men mangler hjælp til at strukturere dette.
Organisering:
Her bør man lave en detaljeret plan over alt det der skal arbejdes med i løbet af de 3 uger vi arbejder med SIMU. Dette bør indeholde en tidsplan (hvornår skal butikken senest åbnes, mm.), overblik over opgaver incl. deadlines, hvad skal konkurrencen indeholde. Hvad er kriterierne og hvor ofte opdateres ranglisten, mm.
Form og elementer:
Den instruktivistiske e-læringsform (via gennemgang på projekter)Den socialkonstruktivistiske e-læringsform (gruppearbejde omkring opbygning af butikken)
god at tage fat i et konkret forløb - som du didaktisk har tænkt igennem ved hjælp af den e- didaktiske overvejelsesmodel Du kan arbejde videre med dette forløb set i Flipped Learning perspektiv - på sigt kan du måske understøtte med flere digitiale teknologier og også forholde dig kritisk til om det kan lade sig gøre og om det giver bedre læring for elever - men et rigtigt godt udgangspunkt
SvarSlet