Gå videre til hovedindholdet

Litteraturliste

Albrecthsen T R S, 2016, Professionelle Læringsfællesskaber - teamsamarbejde og undervisningsudvikling (1. udgave), Dafolo

Bang, J. og Dalsgaard. C. Tidsskrift for universiteternes efter- og videreuddannelse (2005) Samarbejde - kooperation eller kollaboration Lokaliseret d. 20. november 2017 på: https://tidsskrift.dk/unev/article/view/4953/4359

Center for digital dannelse, Det digitale kompetencehjul. Lokaliseret d. 9. oktober 2017 på: https://digitalekompetencer.dk/


Danmarks evalueringsinstitut (2014) Et bevidst blik på alle elevers læring Systematisk brug af data til udvikling af undervisningen.  Lokaliseret d. 7. september 2017 på https://www.emu.dk/sites/default/files/Et%20bevidst%20blik%20pa%20alle%20elevers%20laering_www.pdf

Det nationale videncenter for e-læring Lokaliseret d. 7. september 2017 på: http://edidaktik.evidencenter.dk/Model/Model.html

Didaktor, Christensen Ove, Jagten på digital dannelse. Lokaliseret 30. november 2017 http://didaktor.dk/jagtenpaadannelsenidigitaldannelse/

Gynther, K (2010), Didaktik 2.0 - læremiddelkultur mellem tradition og innovation, København, Akademisk forlag

Hachmann, R og Holmboe, P (2017) Flipped learning mere end bare video. Praxis

Holmboe, P. og Hachmann, R. (2015). Flipped learning, lokaliseret (6. oktober 2017) på: http://flippedlearning.dk/ressourcer/

Holmboe, P. og Hachmann, R. (2015) Flipped learning modellen, lokaliseret d. 23. oktober 2017 på: https://www.youtube.com/watch?v=YHeEQLifkIs&list=PLcwnnpALLxjfQzZxk3clBMXrg0zNEDWwf&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=auAO2S_kQdQ&index=3&list=PLcwnnpALLxjfQzZxk3clBMXrg0zNEDWwf

Holmboe, P. og Hachmann, R. (2015) Flipped learning ressourcer, lokaliseret d. 23. oktober 2017 på: http://flippedlearning.dk/ressourcer/

Holmboe, P. og Hachmann, R. (2015) Flipped learning1, lokaliseret d. 23. september 2017 på:
http://flippedlearning.dk/kraever-flipped-learning-en-ny-didaktik/

Holmboe, P og Hachmann, R. Evaluering og flipped learning (2015) Lokaliseret på youtube på:
https://www.youtube.com/watch?v=Ecw9wQmmUk4&list=PLcwnnpALLxjfQzZxk3clBMXrg0zNEDWwf&index=5

Holmboe, P og Hachmann, R. Flipped learning, vurderingscirklen.
https://www.youtube.com/watch?v=LlMUyg8A4Ew&list=PLcwnnpALLxjfQzZxk3clBMXrg0zNEDWwf&index=4

Johannesson, A. B. (2016) Flipped learning og kollaborativ læring I: Schunk (red), Flip din undervisning s. 115, Turbine 

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016) Bekendtgørelse for erhvervsuddannelser Afsnit 1 § 1 stk. 2 Lokaliseret d. 20. november 2017  https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=179825#id9ecf2027-b947-4ede-aaae-74acd7e7a309

Remmer, L. Kollaboration 2017 Lokaliseret 3. november 2017 på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Xaaf4n18qQc


SIMU butik Lokaliseret 22. oktober 2017 på Vimeo: https://vimeo.com/search?q=simu+butik

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Indledende forberedelser og reflektioner

Da Aalborg Handelsskole bruger SIMU i skolepraktikken og i HGS besøgte jeg underviserne som inspiration/sparring til udviklingen af mit forløb.  SIMU er en virksomhed der sælger forskellige forløb til elever på erhvervsuddannelserne. Målet er at gøre forløbet praksisnær og at introducere eleverne til forskellige dele af hverdagen i en virksomhed. Der findes forskellige retninger, men vi har valgt Figur 1 SIMU butikken at arbejde med SIMU butik. På GF1 bruger vi, i erhvervsfag, 30 timer på dette, for at opnå bekendtgørelsens mål om: "Eleven lærer at koordinere de enkelte elementer i en simpel arbejdsproces. Eleven kan anvende anerkendte værktøjer - herunder it værktøjer til planlægning af arbejdsprocesser i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge i forhold til det erhvervsfaglige indhold i den enkelte fagretning. Eleven lærer at samarbejde med andre om løsning af praktiske opgaver samt at tilrettelægge egne arbejdsprocesser i samspil med flere parter. Eleven lærer endvide...

En relationsmodel for flipped learning

En relationsmodel for flipped learning At flippe undervisningen er et udtryk for at undervise vha. forskellige metoder og læringstrategier, der tilpasses ud fra eleverne og de faglige mål.  Relationsmodel for flipped learning Ifølge Holmboe og Hachmann er der 7 centrale områder, der er forbundne og relaterede. Disse bør berøres hver gang man flipper sin undervisning. Relationsmodellen for flipped learning er en dynamisk model, der kan give overblik over de enkelte elementer der påvirker undervisningen og mit udgangspunkt for strukturering af mit undervisningsforløb. I modellen er der en ring rundt om de 7 centrale områder. Denne ring kaldes den generiske cirkel og heri ”kan man udskifte indholdet. Her vil man kunne indsætte principper og designelementer, der tager udgangspunkt i den læringstilgang, man som lærer ønsker at iscenesætte.” (Holmboe og Hachmann, 2017, s. 51) Jeg har valgt et multimodalt læringsperspektiv. Den yderste cirkel indeholder evaluering, feed back...

Evaluering

Evaluering Der er forskellige former og tilgange til at vurdere eleverne. Da det er svært at give en karakter ud fra økonomiske resultater, har jeg valgt at se på samarbejdet, om der er opnået transfer og om eleverne er blevet mere bevidste om deres stærke sider. Derfor er det en formativ tilgang, hvor det er min vurdering af situationen der er gældende. Jeg har valgt at lave et observationsskema, hvor jeg notere mine observationer ned. I løbet af forløbet havde jeg samtaler med butikscheferne om mine observationer og elevens egen vurdering. Ved at dele mine tanker om butikschefens rolle fik elev feedback og derefter feed forward om hvordan rollen kunne udfyldes endnu bedre og dette kunne eleven arbejde videre ud fra. Eleverne har også evaluere sig selv eller i grupper. Det har jeg lagt op til via personalemøderne. Da jeg også har valgt at fokusere på elevernes personlige kompetencer (stærke sider), har jeg valgt at lade eleverne bedømme dem selv og de andre ...