Gå videre til hovedindholdet


Opgave: Digitalisering på tværs af landegrænser
Jeres skole har fået et projekt, hvor I skal arbejde sammen med Finland, Grækenland og UK Der er fokus på digitalisering, samarbejde, innovation og kreativitet. 
I er en del af projektledelsen og samtidig er I også undervisere på projektet. 
I skal i projektet udarbejde et vidensgrundlag, omhandlende et begrundet grundlag for, hvorfor der skal arbejdes med digitalisering, samarbejde, innovation og kreativitet
En fælles platform for projektet er vigtigt, derfor skal inden første projektmøde, have et begrundet grundlag med for valg af de forskellige platformes affordancer. 
Endvidere skal I kunne begrunde og vise over de andre deltagere, hvilke digitale didaktiske modeller, der skal arbejdes efter.
Den læringsteoretiske tilgang er også vigtigt at bringe i spil. Vil I arbejde instruktivistisk, konstruktivistisk eller social konstruktivistisk. Arbejdes der efter blended design, Flipped Classroom/Learning. Begrund jeres valg 

Hvordan skal eleverne dokumentere og vidensdele med hinanden, kan der i forbindelse med dette arbejdes med digital dannelse? 



Vi tog udgangspunkt i konkret opgave: Lav en virksomhed der fokuserer på bæredygtighed i en innovativ virksomhed. Dette gjorde det mere konkret og nemmere at træffe beslutninger ud fra.
Hvorfor skal der arbejdes med digitalisering, samarbejde, innovation og kreativitet: Fordi vi skal have fokus på tværfaglig helhedsorienteret, praksisnært og kollaborativt undervisning, hvor eleverne skal blive så dygtige som muligt.
Fælles platform: De 3 vi havde i spil er alle gratis som basispakke. Vi syntes teams gav god mening fordi den er fleksibel og et udgangspunkt for at kunne samle elevernes arbejde på en nem og overskuelig måde. Den er brugervenlig, gratis, elevcentreret, elevstyret og rummer arbejdsfunktioner samlet i én platform.
Vi valgte Flipped learning modellen frem for den edidaktiske model fordi den er elevcentreret og tager højde for mange af de udfordringer projektet kunne stå over for.
Vi vil arbejde social konstruktivistisk hvor læring er den lærendes deltagelse i et praksisfællesskab, hvilket jo er tilfældet her.
Derudover vil vi arbejde med blended learning, hvor underviserne i de 4 lande kan lave skype forelæsninger for alle de deltagende elever. Underviserne vil som udgangspunkt have en rådgivende funktion der underviser i relevant teori. Derfor bliver undervisningen også undervisningsdifferentieret.


Kommentarer

  1. I har taget udgangspunkt i den teori vi har arbejdet med og reflekteret det til jeres egen undervisning. I viser i kan analysere jeres egen undervisning op mod brugen af digitale teknologier - I har både tænkt didaktisk og læringsteoretisk -

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Indledende forberedelser og reflektioner

Da Aalborg Handelsskole bruger SIMU i skolepraktikken og i HGS besøgte jeg underviserne som inspiration/sparring til udviklingen af mit forløb.  SIMU er en virksomhed der sælger forskellige forløb til elever på erhvervsuddannelserne. Målet er at gøre forløbet praksisnær og at introducere eleverne til forskellige dele af hverdagen i en virksomhed. Der findes forskellige retninger, men vi har valgt Figur 1 SIMU butikken at arbejde med SIMU butik. På GF1 bruger vi, i erhvervsfag, 30 timer på dette, for at opnå bekendtgørelsens mål om: "Eleven lærer at koordinere de enkelte elementer i en simpel arbejdsproces. Eleven kan anvende anerkendte værktøjer - herunder it værktøjer til planlægning af arbejdsprocesser i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge i forhold til det erhvervsfaglige indhold i den enkelte fagretning. Eleven lærer at samarbejde med andre om løsning af praktiske opgaver samt at tilrettelægge egne arbejdsprocesser i samspil med flere parter. Eleven lærer endvide...

En relationsmodel for flipped learning

En relationsmodel for flipped learning At flippe undervisningen er et udtryk for at undervise vha. forskellige metoder og læringstrategier, der tilpasses ud fra eleverne og de faglige mål.  Relationsmodel for flipped learning Ifølge Holmboe og Hachmann er der 7 centrale områder, der er forbundne og relaterede. Disse bør berøres hver gang man flipper sin undervisning. Relationsmodellen for flipped learning er en dynamisk model, der kan give overblik over de enkelte elementer der påvirker undervisningen og mit udgangspunkt for strukturering af mit undervisningsforløb. I modellen er der en ring rundt om de 7 centrale områder. Denne ring kaldes den generiske cirkel og heri ”kan man udskifte indholdet. Her vil man kunne indsætte principper og designelementer, der tager udgangspunkt i den læringstilgang, man som lærer ønsker at iscenesætte.” (Holmboe og Hachmann, 2017, s. 51) Jeg har valgt et multimodalt læringsperspektiv. Den yderste cirkel indeholder evaluering, feed back...

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier Opgaven lød:  1. Overvej en udfordring eller et potentiale i din undervisning, som du ønsker at arbejde med. 2. Beskriv dit design/forløb: 1. Med baggrund og introduktion 2. Med didaktiske overvejelser 3. Med hvilke teknologier du vil anvende/inddrage 3. Dokumenter med MindMeister 4. Beskriv som et blogindlæg 1. Indsæt dit mindmap i dit blogindlæg Baggrund og introduktion SIMU butik er et program, hvor eleverne skal opbygge og åbne deres egen butik.  Programmet  " Simulerer virkeligheden i detailbranchen. I små grupper driver eleverne sammen en virtuel butik. Som butikschefer og afdelingsledere står de for varesortiment, butiksindretning, kampagner, indkøb, økonomi og meget mere ." Mit udgangspunkt: Jeg vil gerne hjælpe eleverne med at få opbygget og gennemført SIMU ved brug af digitale teknologier. Grundlaget for denne problemstilling er, at jeg ikke synes hverken undervisere eller...