Gå videre til hovedindholdet

En undervisningssituation i 2. bølge

Beskrivelse af undervisningen i erhvervsfag ved hjælp af moodle. 

Jeg har erhvervsfag med klassen 10 timer om ugen. Klassen er lige startet op og kender derfor ikke hinanden ret godt. De har selv fået lov til at vælge pladser, men jeg har opfordret dem til at sætte sig sammen med nogle de selv mener de arbejder godt sammen med. Hele forløbet er lagt ud på moodle i afgrænsede emner. Halvåret er delt op i temauger der igen er delt op i underemner. Jeg har hængt en kalender op i klassen der viser hvornår de enkelte forløb gennemføres. Det første emne er arbejdspladskultur og indeholder en introduktion til moodle som platform og en introduktion til forskellige forhold indenfor arbejdsmarkedet. Eleverne deler sig selv op i grupper af 2-3 personer, der skal arbejde kollaborativt og får som det første en gennemgang af hvordan evalueringen, der ligger 14 dage senere, kommer til at forløbe. 

Oftest har jeg et PowerPoint oplæg med, der kort fortæller om emnet og derfor kræver elevernes opmærksomhed, hvorefter eleverne selvstændigt skal arbejde med en opgave. Alternativt læser eleverne selv en kort tekst om emnet eller vi ser en film samlet. Valget af læremidler og ressourcer skal overvejes. I et emne der ikke er af høj faglig karakter er kan det give mening, at man stilladserer den grundlæggende viden ud fra didaktiserede læremidler, men ved løsning af opgaven kan eleverne selv søge relevant information andre steder. Denne opgave skal indgå i deres port folio, der danner grundlag for deres eksamen. Hvis 2. bølge skal understøttes skal der, ifølge Karsten Gynther  (2010) opstilles et mål af 2. grad. Eks: Med udgangspunkt i jeres viden om arbejdsmarkedet skal I præsentere hvilke områder I finder mest relevante for jeres arbejdsliv og hvorfor.  Jeg sætter en tidsramme op for løsningen af opgaven, men hvis eleverne ønsker ekstra tid til at gå i dybden med opgaven er jeg åben for at forlænge opgavetiden lidt. Herefter er det eleverne der skal vælge deres didaktiske design, der skal godkendes af mig. Jeg kan vise dem hvilke ressourcer der er tilgængelige på skolen (eks. programmer) og eleverne kan derefter selv vælge eks. præsentationsform. Ved at præsentere deres opgave deler eleverne deres viden og jeg får mulighed for at evaluere. Vidensprodukter 2.0 består af en blanding af elevernes eget materiale og materiale andre har produceret.   

Langt de fleste opgaver gennemgår vi bagefter på klassen, da det er opgaver der kan løses på flere forskellige måder.  


Vi har lektioner af en times varighed og skoledagen er nogle dage lang. Derfor har eleverne nogle gange brug for en pause fra det faglige. Derfor forsøger jeg at engagere eleverne via musik eller små klip fra YouTube. Her er et eksempel på en lille film.  




Kommentarer

  1. en god beskrivelse af dit undervisningsforløb, Fremadrette må du gerne analysere dit forløb i forhold til den teori vi har gennemgået. Får de digitale teknologier nogen betydning for elevernes læreproces - hvordan giver du eleverne mulighed for at arbejde med de digitale teknologier

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Indledende forberedelser og reflektioner

Da Aalborg Handelsskole bruger SIMU i skolepraktikken og i HGS besøgte jeg underviserne som inspiration/sparring til udviklingen af mit forløb.  SIMU er en virksomhed der sælger forskellige forløb til elever på erhvervsuddannelserne. Målet er at gøre forløbet praksisnær og at introducere eleverne til forskellige dele af hverdagen i en virksomhed. Der findes forskellige retninger, men vi har valgt Figur 1 SIMU butikken at arbejde med SIMU butik. På GF1 bruger vi, i erhvervsfag, 30 timer på dette, for at opnå bekendtgørelsens mål om: "Eleven lærer at koordinere de enkelte elementer i en simpel arbejdsproces. Eleven kan anvende anerkendte værktøjer - herunder it værktøjer til planlægning af arbejdsprocesser i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge i forhold til det erhvervsfaglige indhold i den enkelte fagretning. Eleven lærer at samarbejde med andre om løsning af praktiske opgaver samt at tilrettelægge egne arbejdsprocesser i samspil med flere parter. Eleven lærer endvide...

En relationsmodel for flipped learning

En relationsmodel for flipped learning At flippe undervisningen er et udtryk for at undervise vha. forskellige metoder og læringstrategier, der tilpasses ud fra eleverne og de faglige mål.  Relationsmodel for flipped learning Ifølge Holmboe og Hachmann er der 7 centrale områder, der er forbundne og relaterede. Disse bør berøres hver gang man flipper sin undervisning. Relationsmodellen for flipped learning er en dynamisk model, der kan give overblik over de enkelte elementer der påvirker undervisningen og mit udgangspunkt for strukturering af mit undervisningsforløb. I modellen er der en ring rundt om de 7 centrale områder. Denne ring kaldes den generiske cirkel og heri ”kan man udskifte indholdet. Her vil man kunne indsætte principper og designelementer, der tager udgangspunkt i den læringstilgang, man som lærer ønsker at iscenesætte.” (Holmboe og Hachmann, 2017, s. 51) Jeg har valgt et multimodalt læringsperspektiv. Den yderste cirkel indeholder evaluering, feed back...

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier

Opstart og gennemførelse af SIMU ved brug af digitale teknologier Opgaven lød:  1. Overvej en udfordring eller et potentiale i din undervisning, som du ønsker at arbejde med. 2. Beskriv dit design/forløb: 1. Med baggrund og introduktion 2. Med didaktiske overvejelser 3. Med hvilke teknologier du vil anvende/inddrage 3. Dokumenter med MindMeister 4. Beskriv som et blogindlæg 1. Indsæt dit mindmap i dit blogindlæg Baggrund og introduktion SIMU butik er et program, hvor eleverne skal opbygge og åbne deres egen butik.  Programmet  " Simulerer virkeligheden i detailbranchen. I små grupper driver eleverne sammen en virtuel butik. Som butikschefer og afdelingsledere står de for varesortiment, butiksindretning, kampagner, indkøb, økonomi og meget mere ." Mit udgangspunkt: Jeg vil gerne hjælpe eleverne med at få opbygget og gennemført SIMU ved brug af digitale teknologier. Grundlaget for denne problemstilling er, at jeg ikke synes hverken undervisere eller...