Beskrivelse af undervisningen i erhvervsfag ved hjælp af moodle.
Jeg har erhvervsfag med klassen 10 timer om ugen. Klassen er lige startet op og kender derfor ikke hinanden ret godt. De har selv fået lov til at vælge pladser, men jeg har opfordret dem til at sætte sig sammen med nogle de selv mener de arbejder godt sammen med. Hele forløbet er lagt ud på moodle i afgrænsede emner. Halvåret er delt op i temauger der igen er delt op i underemner. Jeg har hængt en kalender op i klassen der viser hvornår de enkelte forløb gennemføres. Det første emne er arbejdspladskultur og indeholder en introduktion til moodle som platform og en introduktion til forskellige forhold indenfor arbejdsmarkedet. Eleverne deler sig selv op i grupper af 2-3 personer, der skal arbejde kollaborativt og får som det første en gennemgang af hvordan evalueringen, der ligger 14 dage senere, kommer til at forløbe.
Oftest har jeg et PowerPoint oplæg med, der kort fortæller om emnet og derfor kræver elevernes opmærksomhed, hvorefter eleverne selvstændigt skal arbejde med en opgave. Alternativt læser eleverne selv en kort tekst om emnet eller vi ser en film samlet. Valget af læremidler og ressourcer skal overvejes. I et emne der ikke er af høj faglig karakter er kan det give mening, at man stilladserer den grundlæggende viden ud fra didaktiserede læremidler, men ved løsning af opgaven kan eleverne selv søge relevant information andre steder. Denne opgave skal indgå i deres port folio, der danner grundlag for deres eksamen. Hvis 2. bølge skal understøttes skal der, ifølge Karsten Gynther (2010) opstilles et mål af 2. grad. Eks: Med udgangspunkt i jeres viden om arbejdsmarkedet skal I præsentere hvilke områder I finder mest relevante for jeres arbejdsliv og hvorfor. Jeg sætter en tidsramme op for løsningen af opgaven, men hvis eleverne ønsker ekstra tid til at gå i dybden med opgaven er jeg åben for at forlænge opgavetiden lidt. Herefter er det eleverne der skal vælge deres didaktiske design, der skal godkendes af mig. Jeg kan vise dem hvilke ressourcer der er tilgængelige på skolen (eks. programmer) og eleverne kan derefter selv vælge eks. præsentationsform. Ved at præsentere deres opgave deler eleverne deres viden og jeg får mulighed for at evaluere. Vidensprodukter 2.0 består af en blanding af elevernes eget materiale og materiale andre har produceret.
Langt de fleste opgaver gennemgår vi bagefter på klassen, da det er opgaver der kan løses på flere forskellige måder.
Vi har lektioner af en times varighed og skoledagen er nogle dage lang. Derfor har eleverne nogle gange brug for en pause fra det faglige. Derfor forsøger jeg at engagere eleverne via musik eller små klip fra YouTube. Her er et eksempel på en lille film.


Langt de fleste opgaver gennemgår vi bagefter på klassen, da det er opgaver der kan løses på flere forskellige måder.
Vi har lektioner af en times varighed og skoledagen er nogle dage lang. Derfor har eleverne nogle gange brug for en pause fra det faglige. Derfor forsøger jeg at engagere eleverne via musik eller små klip fra YouTube. Her er et eksempel på en lille film.
en god beskrivelse af dit undervisningsforløb, Fremadrette må du gerne analysere dit forløb i forhold til den teori vi har gennemgået. Får de digitale teknologier nogen betydning for elevernes læreproces - hvordan giver du eleverne mulighed for at arbejde med de digitale teknologier
SvarSlet